Vedle covidu (a právě díky němu) vládla minulému roku také digitalizace a přesun do online prostředí. Více než kdy dříve jsme nyní zvyklí většinu věcí vyřizovat online, a to ať už se jedná o práci nebo nákupy. Aby však dokázaly přepravní společnosti nárůst objemu poskytovaných služeb vykrýt bez ztrát na kvalitě a spolehlivosti, byla potřeba se nové situaci přizpůsobit a provést v interních procesech mnoho změn. O jaké změny se jedná a jaké budou další trendy v logistice? Čtěte dál a dozvíte se.
V loňském roce se celý svět ocitl v situaci, kterou nikdo nečekal. Konzumní společnost zvyklá na každodenní nakupování najednou do obchodů nesměla a jedinou možností, jak mnohé zboží nakoupit, bylo objednat si ho na internetu.
Přepravní společnosti tak měly jen velmi krátký čas na to se v nové situaci zorientovat a přizpůsobit se jí. S rychlým nárůstem objemu poskytovaných služeb a s tím spojeného obratu však rostly také náklady. A mnohdy až nepřímou úměrou.
„I přes velmi dobré řízení businessu se reporting finančních výsledků nedostává finančnímu oddělení dostatečně včas, a tak přicházejí změnová rozhodnutí pozdě.“
V mnoha přepravních společnostech vyšlo najevo, že i přes velmi dobré řízení businessu se reporting finančních výsledků nedostává finančnímu oddělení dostatečně včas, a tím pádem přicházejí změnová rozhodnutí v procesním postupu a cenovém nastavení pozdě. Ukázalo se, že reporting v týdenních či měsíčních intervalech už zkrátka není dostačující.
Bez predikce nákladů a výnosů, která vychází z podrobných analýz jejich vývoje v rámci hodin a dnů, a bez sledování finančních toků online a prakticky v reálném čase, je uřízení nákladů podle jejich představ takřka nemožné.
Nezbytné je také zamyšlení nad interními procesy. Například sledování pohledávek v reálném čase může být pro finanční oddělení kvůli hotovostním transakcím ve výdejnách nebo nedostatečné rychlosti převodů přes terminály mnohdy velmi složitou úlohou. I v dnešní bezhotovostní době je pro spediční společnosti stále nutností zákazníkům nabídnout možnost platby hotovostí. Jedná se však o možnost, která s sebou přináší více komplikací než výhod.
„Zapojení umělé inteligence je výzvou, kterou v souvislosti s úsporou kapacity místa a času přijímá většina spedičních firem a logistických center.“
V souvislosti s rostoucím počtem zaměstnanců budou společnosti nuceny předávku automatizovat, v budoucnu pak s velkou pravděpodobností dojde i na přepravu. Nejen boxy, ale ani sklady s automatizovanou obsluhou už nejsou jen hudbou budoucnosti. Zapojení umělé inteligence v oblasti přepravy čehokoli je výzvou, kterou zejména v souvislosti s úsporou kapacity místa a času přijímá většina spedičních firem a logistických center.
Na opačném konci náročného procesu pak stojí zákazník a kurýr nebo místo výdeje. Bez výhodných smluvních podmínek pro spolupracovníky a neustálé vyhodnocování spokojenosti zákazníka se spediční společnosti neobejdou.
Zákazník se chce podle něčeho orientovat a rozhodovat. Významnou roli už nehraje pouze cena, ale také kvalita a dostupnost poskytovaných služeb, a pro přepravní společnosti je velkou měrou určující dobrá zkušenost zákazníka. V rámci konkurenčního boje společnosti proto kladou důraz na vztahy se zákazníky, férové jednání, jednoduchost objednacího procesu a dostupnost cen.
Se vším výše uvedeným se logicky nutně pojí vyzrálost IT zázemí přepravních společností a logistických center a dostatečná zkušenost jejich IT partnerů, kteří dokáží problematiku procesů a úspěšného businessu vidět v souvislostech. Ty společnosti, které se v náročném období koronavirové krize dokázaly ponořit do procesu digitalizace, mají náskok.
Společnost Blue Dynamic je certifikovaným Silver partnerem společnosti Microsoft. Poskytuje Enterprise řešení ERP a CRM Microsoft Dynamics 365, i vlastní řešení umělé inteligence eMotion Counter a pomáhá podnikům s rozvojem a digitalizací.