Digitalizace: Jak s ní začít a na které 3 věci určitě nezapomenout

digitalizace
Publikováno: 24. 5. 2024
Digitalizace není buzzword. Je to absolutní nezbytnost. Firmy, které efektivně využívají moderní technologie, drží krok.

Digitalizace není buzzword. Také to ale už v dnešním rychle se měnícím obchodním prostředí není konkurenční výhoda. Je to absolutní nezbytnost. Firmy, které efektivně využívají moderní technologie, drží krok. Nejde jen o to, zapomenout na papírové šanony. Je potřeba kompletně změnit mindset.

Je to stejné, jako když se chcete zeptat kolegy, jestli s vámi půjde v poledne na oběd. Píšete mu dopis, nebo si otevřete konverzaci v chatu? Předpokládáme, že to druhé. S digitalizací je to v dnešní době už podobné. Digitální automatizované procesy jsou pro mnohé firmy samozřejmostí a pro ty, které s digitalizací ještě nezačaly, začíná být pomalu pozdě. Ale jak začít s digitalizací a na co nezapomenout? Připravili jsme pro vás několik klíčových kroků.

Jak tedy proces digitalizace začít?

1. Stanovte si SMART cíle

Než se pustíte do digitalizace, je důležité vědět, čeho chcete dosáhnout. Potřebujete zlepšit zákaznickou zkušenost, zvýšit efektivitu nebo snížit náklady? Definování cílů vám pomůže soustředit se na správné oblasti. Když všichni ve firmě, od CEO po IT oddělení, chápou a jasně vnímají, proč digitalizace probíhá a jaké benefity přinese, zvyšuje to šanci na úspěch.

Ale to není všechno. Jen „zvýšit efektivitu“ nestačí. Každý cíl je potřeba definovat co nejpřesněji – proto je fajn se opřít o metodu SMART. Cíle digitalizace by měly být:

  • S (specific) – specifické
  • M (measurable) – měřitelné
  • A (achievable) – dosažitelné
  • R (relevant) – relevantní
  • T (time-bound) – časově ukotvené

Případně to můžeme ještě trochu vytunit. Místo „SMART“ cílů, budeme mířit výš a definovat naše mety jako „SMARTER“, kde E zastupuje anglické „evaluated“, tedy vyhodnocené, a R slovo „rewarded“, odměněné.

Vaše strategie by měla být v souladu s celkovými obchodními cíli. Microsoft Dynamics 365 nabízí širokou škálu nástrojů, které v Blue Dynamic přizpůsobíme specifickým potřebám vaší firmy. Klíčem je vybrat ty správné a využít je efektivně. Kupříkladu customizovatelné ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central vám dává možnost si vytvořit sestavu modulů zcela na míru – ve finále tak máte k ruce jen to, co skutečně využíváte, a neplatíte za moduly, které jsou vám k ničemu. A podobně bychom mohli pokračovat vyprávěním o dalších MS D365 produktech.

2. Zvolte pro digitalizaci správné nástroje i partnery

Stejně jako Řím nepostavili za den, ani digitalizace se nedělá mávnutím kouzelného proutku. Výběr správných technologických nástrojů je zásadní a není vůbec jednoduchý, nemluvě o jejich implementaci. Doporučujeme si pečlivě vybrat spolehlivého dodavatele, který vám bude stát po boku od prvních krůčků až do konce. A koncem nemyslíme dodání softwaru, ale i úspěšný provoz. Stojíme si za tím, že následná podpora je klíčová.

Správný partner vám pomůže nejen s technickou stránkou věci, ale také s řízením změn a školením zaměstnanců. A tím se pomalu dostáváme k třetímu bodu…

3. Investujte do řízení změn a školení zaměstnanců

Technologie samotná nestačí. Obrovskou roli v úspěchu digitalizace sehrává lidský faktor. Dnešní děti se sice rodí s chytrým telefonem v ruce, na druhou stranu jsme si ale jistí tím, že kromě fanoušků nových technologií máte ve firmě i odpůrce modernizace. A možná jich není vůbec málo. Mnoho lidí si myslí, že jim moderní technologie, jako je například AI, vezmou práci, nebo se domnívají, že je jejich obsluha a učení se novinkám zbytečně složité. Co s tím?

V dnešní době už mluvíme o páté průmyslové revoluci, tj. o průmyslu 5.0. Kromě „inteligentních“ technologií je nutné podporovat spolupráci mezi lidmi a „stroji“. Hledejte kompromisy, podporujte lidskou kreativitu, inovace a kritické myšlení. Ukažte svým zaměstnancům, že jsou pro vás důležití a že s nimi počítáte. Úspěšná digitalizace vyžaduje, aby vaši zaměstnanci byli připraveni na změny a uměli nové nástroje efektivně využívat. Investice do školení a podpory je zásadní. Když zaměstnanci rozumí novým systémům a vidí, jak jim usnadní práci, přechod na nové technologie je mnohem hladší.

Řízení změn by mělo zahrnovat jasnou a průběžnou komunikaci s týmy. Zaměstnanci by měli vědět, proč se změny dějí, jaké benefity přinesou a jak se jich dotknou. Poskytněte jim dostatek času a zdrojů na to, aby se s novými nástroji seznámili a začali je využívat.

Nespokojte se s jedním modernizovaným procesem, digitalizujte firmu jako celek

Cílem digitalizace je vyšší efektivita a eliminace zbytečně komplikovaných a opakujících se procesů, to je jasné. Neměla by ale končit jen u toho, že začnete tvořit digitální faktury s QR kódem místo těch papírových. Digitalizace jediného nebo několika mála procesů někomu možná práci usnadní, vaše cíle by měly být ale výš. Digitální transformace znamená definitivní sbohem datům na papíře.

Pokud si nejste jisti tím, že zrovna vaší firmě digitalizace prospěje, nebo o ni uvažujete a nevíte, kde začít, není nic snazšího než si nad to sednout. Specialisté Blue Dynamic se s vámi na digitalizaci podívají přímo v kontextu vašeho podnikání – pomohou najít vhodné technologie, navrhnou postup v krocích a nastíní časovou i finanční náročnost. Ozvěte se nám a domluvte si konzultaci zdarma.

Potřebujete vědět více? Kontaktujte nás!

Štěpán Kněžek

Sales Manager
stepan.knezek@bluedynamic.cz
+420 607 032 908

LinkedIn

eGor KoValev

Account Manager
egor.kovalev@bluedynamic.cz
+420 720 953 784

LinkedIn
2022_sales_CZ (#8)
magnifiercrosschevron-upchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram