Co je umělá inteligence?

co je umělá inteligence
Publikováno: 20. 5. 2020
Víte, co je umělá inteligence? Nejen na tuto otázku čtenářů tyden.cz odpovídal zakladatel Blue Dynamics Karel Pecl.

Jak dokážeme umělou inteligenci využít?

Víte, že i prodejci mohou sledovat emoce zákazníků jejím prostřednictvím? Jak následně vypadají výsledky těchto měření a k čemu slouží? Co je umělá inteligence? Nejen na tyto otázky čtenářů tyden.cz odpovídal Karel Pecl v pondělí 27. ledna od 13:00.

Karel Pecl je zakladatelem a majitelem společnosti Blue Dynamic, technologické společnosti, která se mimo jiné zabývá i aplikací umělé inteligence v businessu, především v retailu. Vystudoval České vysoké učení technické v Praze a 25 let se zabývá IT řešeními. Věří, že ve světě, který je stále komplexnější a nasycený informacemi, a ve kterém lidé stále častěji hledají způsob, jak strávit v práci méně času, bude v budoucnosti umělá inteligence hrát klíčovou roli. Pojďme se tedy podívat co je umělá inteligence.

Marta z Ostravy: Dobrého dne přeji. Nemyslíte si, že je na tom světe té umělé inteligence někdy až moc?

Karel Pecl (KP): Dobrý den, myslím, že se každý z nás může dívat na svět z trochu „jiného úhlu“. Možná k Vašemu pocitu přispívá i četnost výskytu tohoto tématu v médiích. Já se každopádně domnívám, že umělé inteligence mezi námi bude více a více, jenom o ní budeme méně mluvit a přijmeme ji jako samozřejmou součást našich životů. Třeba jako auta dnes.

Radek: Dobrý den. Umělá inteligence bude, až za nás budou počítače rozhodovat co a jak udělat. To, že mi vysavač sám povysává dům, nepovažuji za UI. Doufám, že rozhodování vždy zůstane na člověku. Co vy na to?

KP: Dobrý den, to je asi věcí úhlu pohledu a vkusu každého z nás. Je otázkou, na kolik máme plně pod kontrolou třeba zatáčení nebo proces brždění u našeho auta vybaveného hromadou asistentů. V našem oboru umělá inteligence třeba počítá kolik zboží se má objednat na sklad a v jakém poměru se má pak distribuovat na jednotlivé prodejny. Dělá to sama, dělá to dobře a nebere si sick days. Takže bych řekl, že v některých případech finální rozhodnutí na člověku asi bude a v některých nikoliv. Určitě ale musí zůstat možnost člověku vstoupit do procesu a změnit rozhodnutí.

SK: Největší výhody umělé inteligence?

KP: Dobrý den, já bych řekl, že hlavní výhodou je její schopnost zastoupit člověka. Dělá to třeba tím, že za něj převezme opakující se, úmornou činnost. Nebo pomáhá člověku se složitými rozhodnutími tím, že analyzuje velké množství informací a rychle nabízí možná řešení.

DENMARK: Největší nebezpečí umělé inteligence?

KP: Dobrý den, asi bychom mohli říci, že v dnešní době není UI v takovém stavu, aby pro lidstvo samo o sobě představovala nebezpečí. Na druhou stranu, je to nástroj jako jakýkoliv jiný a může být tedy i zneužit ke konání zla. V budoucnosti nám ovšem může hrozit, že jejím nadužíváním třeba zlenivíme a zblbneme 🙂 Možná si vzpomenete třeba na film WALL-E a lidskou lenost uvedenou k dokonalosti.

ANTI: Co umělá inteligence a české zákony?

KP: Dobrý den, jak už to bývá v momentě masivního vývoje nějakého oboru, jsou zákony vždy poněkud pozadu a to platí i v ČR. Naši zákonodárci se tedy budou muset v budoucnosti teprve popasovat s tím, aby UI a její aplikaci dali rozumné hranice a pravidla.

GF: Co umělá inteligence a politika?

KP: Dobrý den, tady po pravdě nevím jak je otázka myšlena. Mohl bych jen říci, že v politice se jakákoliv inteligence, i ta umělá, může hodit 🙂

Dalibor: Dobrý den, zajímá mě, jaká je definice umělé inteligence a v jakých oborech by umělá inteligence měla nebo naopak neměla být používána? Děkuji za odpověď.

KP: Dobrý den, existuje více definicí, co to UI je. Např. Marvin Minsky v roce 1967 řekl, že – „Umělá inteligence je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který, kdyby ho dělal člověk, bychom považovali za projev jeho inteligence.” Obory, ve který se UI uplatňuje např. jsou: letectví, automobilový průmysl, zdravotnictví, obecně věda a třeba bezpečnost. V oboru, kterým se zabýváme dokáže UI upozornit např. na hledané osoby či na podezřelé chování nebo může pomoci provozovateli obchodu, lépe poznat jeho zákazníka a umožňuje mu tak zajistit pro ně lepší služby.

Radek Mikula: Zatímco výrobci mobilních telefonů nabízejí své výrobky, které mají být vybaveny fotoaparáty s umělou inteligencí (UI), skeptičtí odborníci tvrdí, že skutečnou UI se nikdy nepodaří vytvořit. Jaké významy ten pojem vlastně dnes má? Troufnete si odhadnout jak UI, ať už to znamená cokoli, změní průmysl, dopravu a chod běžného života za čtyřicet let?

KP: Dobrý den, děkuji Vám za úžasné otázky. Umělá inteligence je jistě velmi vágní termín a schová se pod něj ledacos. Ať už se jedná o roztažení okenních rolet v pokoji když zasvítí slunce, nebo detekce SPZ, na základě které jsem vpuštěn a vypouštěn z parkoviště. Dá se tedy říci, že v mnoha případech dojde k vylepšení či zjednodušení různých funkcí, služeb a produktů a toto zlepšení evoluční a běžný uživatel nebude schopen rozpoznat, že za tím vším stojí něco jako UI. Současně a firmy a podniky budou velmi silně vnímat změny ve svých procesech a činnostech a budou vnímat zvýšenou efektivitu, nižší náklady a menší závislost na zaměstnancích. Např. tedy provozovatel e-shopu či kamenného obchodu bude velmi dobře vědět, že spuštěná reklama, či nabízené doporučené zboží je činností UI. Vy, coby zákazník to nepoznáte, pravděpodobně ale oceníte přesnost a vhodnost nabídky.

Standa: Myslíte si, že autonomní vozidla jdou budoucností?

KP: Dobrý den, mám malého syna a když se na něj dívám přemýšlím, zda bude ještě dělat řidičský průkaz. Určitě by ale zavádění šlo rychleji, kdyby na silnici byly pouze autonomní vozidla a žádní nepředvídatelní řidiči z masa a kostí 🙂

PH: Dobrý den.Jak správně umelou inteligenci využívat? Děkuji.

KP: Dobrý den, řekl bych, že UI je nejlepší aplikovaná s rozumem a citem 🙂

XXX: Má už umělá inteligence nějaký úspěch? Povedlo se vám už něco zásadního?

KP: Dobrý den, když se podíváme na to co UI dosáhla obecně, tak třeba: vyhrála v Riskuj, porazila profesionální hráče ve hře Dota2 a porazila člověka v Šachu i GO. Nám se podařilo vyvinout inteligentní reklamu i hlubokou analýzu chování zákazníků na prodejně.

XY: Vyuzivate umelou inteligenci i doma?:))) nebo da se to doma k necemu vubec vyuzit?

KP: Dobrý den, popravdě doma především usiluji, abych aplikoval svou přirozenou inteligenci. Ovšem třeba v pátek odpoledne se mi to již moc nedaří a nějaká ta UI by se hodila… 🙂

Záznam z celého online chatu s Karlem Peclem najdete zde.

Víte, že i prodejci mohou sledovat emoce zákazníků jejím prostřednictvím? Jak následně vypadají výsledky těchto měření a k čemu slouží? Nejen na tyto otázky čtenářů tyden.cz odpovídal Karel Pecl v pondělí 27. ledna od 13:00.

Potřebujete vědět více? Kontaktujte nás!

Štěpán Kněžek

Sales Manager
stepan.knezek@bluedynamic.cz
+420 607 032 908

LinkedIn

eGor KoValev

Account Manager
egor.kovalev@bluedynamic.cz
+420 720 953 784

LinkedIn
2022_sales_CZ (#8)
magnifiercrosschevron-upchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram